کد خبر 16037

n00082386-b

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان داد بنزین پتروشیمی‌ها اساسا در تهران توزیع نشده است، گفت: قرار شد گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره بنزین پتروشیمی‌ها برای اجرا و احتراز از حاشیه‌پردازی به ارگان‌های مربوط از جمله وزارت نفت و سازمان محیط زیست ابلاغ شود.

به گزارش«پتروتحلیل»، «مصطفی افضلی‌فرد» گفت: گزارش نهایی کمیسیون اصل ۹۰ درباره بنزین پتروشیمی از سوی همه اعضا در صحن کمیسیون تصویب و به هیأت رئیسه مجلس تحویل داده شد.

وی افزود: بنا شد گزارش کمیسیون برای عمل به مفاد آن و احتراز از حاشیه پردازی در اختیار ارگان‌های مربوطه از جمله وزارت نفت و سازمان محیط زیست قرار گرفته و به آنها ابلاغ شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اضافه کرد: گزارش کمیسیون اصل ۹۰ به هیأت رئیسه رفت و در مورد برخی جزئیات آن سوالاتی وجود داشت که قرار شد پاسخ داده شود اما اصل گزارش نهایی است.

وی در خصوص محتوای گزارش کمیسیون اظهار کرد: سازمان محیط زیست گزارش‌هایی داده بود بر این مبنا که آلودگی هوای تهران به دلیل بنزین استحصال شده از پتروشیمی‌های داخلی است اما بررسی‌ها در کمیسیون اصل ۹۰ و با حضور مسئولینی از وزارت نفت، کمیسیون بهداشت و محیط زیست نشان داد که اساساً بنزین پتروشیمی در تهران استفاده نشده است که با حذف آن ما شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم و این مطلب از اساس صحت نداشته است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بنزین پالایشگاه‌های تهران و اراک شاخص‌های یورو ۴ را دارند و اگر براساس آنچه وزارت نفت می‌گوید سوخت مورد نیاز تهران از آنها تامین شود قوّت و استحکام سخن کمیسیون را می‌رساند چرا که این بنزین نه تنها باعث آلودگی نیست بلکه با توجه به واحدهای بنزن‌زدایی این پالایشگاه‌ها بنزین آنها با شاخص‌های یورو ۴ در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد و اگر از بنزین این پالایشگاه‌ها در تهران استفاده شده باشد دلیل کاهش آلودگی هوا می‌تواند همین مسئله باشد.

افضلی‌فرد تصریح کرد: در گزارش محیط زیست آمده بود که بنزین وارداتی یورو ۴ باعث کاهش آلودگی هوای تهران شده است که صحت این ادعا در بررسی‌های کمیسیون تائید نشد و مشخص شد نه تنها این ادعا صحت ندارد بلکه مطابق گزارش امور بین‌الملل شرکت ملی نفت که در اختیار کمیسیون انرژی قرار گرفته است بنزین وارداتی بعضاً شاخص‌های یورو ۲ را هم ندارد چه برسد به یورو ۴٫

وی ادامه داد: با توجه به اینکه با تبلیغات فراوان بنزین داخلی منشأ آلودگی و بنزین وارداتی عامل کاهش آلودگی معرفی شد، صرف‌نظر از همه مسائل منصفانه نیست و تضعیف قابلیت‌های متخصصان داخلی و تشدید وابستگی و خوشحال کردن بیگانگان محسوب می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ تاکید کرد: همه گزارشاتی که از سازمان استاندارد، کمیسیون بهداشت و معاونت بین‌الملل شرکت ملی نفت دریافت کردیم نشان داد گزارش سازمان محیط زیست صحت ندارد.

وی در پایان گفت: در ابلاغ گزارش کمیسیون اصل ۹۰ توصیه‌های لازم در خصوص رعایت استانداردها در واردات بنزین و همچنین مواردی که دولت، وزارت نفت و محیط زیست باید رعایت کنند شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، نکته قابل تامل در این موضوع این است که آلودگی بنزین پتروشیمی ها نصیب کدام شهرها شده است؟ و ایا ایران فقط تهران است؟

ارسال نظر

نظرات کاربران

آخرین اخبار
ادامه اخبار