کد خبر 30956

پتروتحلیل- مدیرعامل مدیرعامل بورس کالای ایران در همایش اقتصاد ایران در پساتحریم گفت: ایران چرا نباید مرجع قیمت قیر در دنیا باشد در حالی که سومین تولید کننده قیر و ششمین صادر کننده این محصول در دنیا است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی نژاد در همایش «اقتصاد ایران در پساتحریم؛ کیش دورازه ورود» و در پنل اختصاصی بازار سرمایه کشور که با حضور مقامات ارشد بازار سرمایه ایران در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد، گفت: اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم باید بستری را برای ارتباط مستقیم بین بازارهای مالی و بخش واقعی اقتصاد فراهم کنیم و این اتفاق نمی افتد مگر این که بازارهای مالی را توسعه دهیم. به عنوان نمونه، اگر روزی معاملات قراردادهای آتی پتروشیمی، قیر و ارز در بورس کالای ایران راه اندازی شود، در آن زمان برای فعالان اقتصادی به صورت روزانه هم فرآیند کشف قیمت این محصول در بورس و هم پوشش ریسک نوسانات قیمت برای آنها فراهم می شود.

وی ادامه داد: نمونه هایی از بازارهای مالی موفق در قراردادهای آتی در دنیا وجود دارد، به طور مثال بازار قراردادهای آتی محصولات پتروشیمی در بورس دالیان چین فقط روی یکی از محصولاتش، ۵۱۳ میلیارد دلار گردش مالی دارد.

هدایت واسطه ها به بازار مالی از طریق گواهی سپرده کالایی

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه با بیان اینکه وقتی شما بازار مالی را گسترش می دهید با استفاده از ابزارهای مالی در این بازار، اهرمی به وجود می آید که به گردش مالی بیشتر کمک می کند ، گفت: یکی از این ابزارهای مالی، گواهی سپرده کالایی است . به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که ما در بحث صادرات داریم حضور واسطه ها است. واسطه هایی که محصول را خریداری می کنند و این محصولات را به صورت بی کیفیت صادر می کنند. در اینجا اگر ما بیاییم انبارهایی را در سراسر دنیا پذیرش کرده و این امکان را فراهم کنیم که محصولات بتوانند در دنیا به بازارهای مصرف سپرده شوند و به پشتوانه آنها گواهی سپرده کالایی منتشر شود، در این شرایط هم تولید کننده به صورت مستقیم محصول خود را به دست مصرف کننده در بازارهای جهانی می رساند و هم این که واسطه ها را به جای این که در بازار واقعی فعالیت می کنند، به سمت بازارهای مالی هدایت کنیم.

سلطانی نژاد در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از کارکردهای بازار مالی ، تامین مالی پروژه هاست، گفت: این تامین مالی می تواند از طریق تاسیس فاند های مختلف صورت بگیرد و در حال حاضر ما در بورس کالای ایران طرحی را در دست تدوین داریم که یک فاند ارزی را تاسیس کنیم . بطوریکه یکی از شرکت های تامین سرمایه قرار است ارزی را که در دست مردم قرار دارد جمع آوری کرده و بخشی از ارز خارجی هم به کمک ما جذب می شود؛ در واقع ما عملیات فورفیتینگ ( forfaiting) را برای خریداران در بازار مالی انجام خواهیم داد.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از کارکردهایی که از ساختارهای مالی همانند بورس ها مورد توقع است اینکه بتواند بازارهای مالی را از طریق بازاریابی بین المللی به هم پیوند دهد. بعنوان مثال LME WEEK یک هفته و واقعه ای است که توسط این بورس برگزار می شود برای این که فعالان واقعی یک صنعت و حوزه مالی را به هم معرفی کند. در طول این همایش، فرصت ها و محصولات به هم معرفی شده که این شرایط انعکاسی از ارتباط بخش مالی با بخش واقعی بازار است.

مرجعیت قیمت از طریق ساختارهای مالی

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه وقتی که ساختار مالی یا financial market شکل می دهید می توانید مرجعیت قیمت نیز داشته باشید، افزود: ایران چرا نباید مرجع قیمت قیر در دنیا باشد در حالی که سومین تولید کننده قیر و ششمین صادر کننده این محصول در دنیا است.

وی سپس گفت: برای پیوند بورس های کالایی در دنیا با یکدیگر دو روش شناخته شده است و ما نیز برای این پیوند به ساختاری مانند بازار مالی نیاز داریم و به نظر می رسد که روش های متداولی که در دنیا وجود دارد از جمله روش های back-office و front-office که ما باید از هر دوی این روش ها استفاده کنیم

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان گفت: اولین روش اتصال از طریق زیر ساخت های تسویه و پایاپای back-office است و روش دوم front-office یا اتصال بورس ها از طریق عضویت در نهادهای بین المللی مالی و بورس ها به صورت متقابل است که هم اکنون شرایط استفاده از روش دوم در بورس کالای ایران فراهم است و این بورس از طریق اتصال به نهادهای بین المللی مالی برای پیوند به بورس های کالایی جهان آماده شده است.

پیش تر نیز مدیرعامل بورس کالا به برگزاری « ROADSHOW» با کمک شرکت های تولید کننده قیر اشاره کرده بود.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به برنامه‌های بورس کالا برای جذب خریداران خارجی گفته بود: بر این اساس تا چند ماه آینده با کمک خود شرکت‌های تولیدکننده قیر، « ROADSHOW» هایی را برگزار خواهیم کرد که در آن بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حضور خواهند داشت و به این ترتیب بازاریابی برای این محصول صورت خواهد گرفت. به این ترتیب به هدف نخست خود برای بازاریابی محصولات صادراتی نزدیک خواهیم شد. در عین حال با حضور گسترده تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در این تالار و در اختیار گرفتن بازار کشورهای هدف صادراتی قصد داریم که به مرجع قیمت‌گذاری محصولات در منطقه تبدیل شویم.

ارسال نظر

نظرات کاربران

آخرین اخبار
ادامه اخبار